Laatst aangepast op 26 november 2020 door

Affectieve relaties op het werk

Aanleiding
De aanleiding voor dit beleidsvoorstel is dat affectieve relaties tussen medewerkers tot iets moois kunnen leiden, maar dat er soms problemen uit voort kunnen komen.

Affectieve relaties
Tussen medewerkers zijn affectieve relaties in beginsel door de werkgever niet te verbieden. Wel kan de werkgever stappen ondernemen als (voormalige) affectieve relaties een negatieve invloed hebben op het bedrijfsbelang. Deze negatieve invloed kan onder andere voortkomen uit een onprofessionele werkhouding van de betreffende medewerker(s), of een verstoorde arbeidsverhouding nadat hun relatie is stukgelopen. Affectieve relaties tussen een medewerker en zijn/haar (direct of indirect) leidinggevende kunnen echter ongewenst zijn vanwege risico’s van belangenvermenging. Dit kan voor werknemers leiden tot problemen in de uitvoering van de functie.

Algemene regels

  1. Van medewerkers/cliënten, die samen een affectieve relatie hebben, wordt verwacht dat zij werk en privé gescheiden houden en dat zij zich tijdens het werk professioneel en zakelijk naar elkaar opstellen.
  2. Het aangaan van een relatie door leidinggevend en/of begeleidend personeel met een medewerker/cliënt is – althans gedurende de periode dat die medewerker/cliënt aan hun zorg is toevertrouwd – ongewenst. De leidinggevende/begeleider heeft dienaangaande een bijzondere verantwoordelijkheid.
  3. Wanneer dit desondanks toch gebeurt of dreigt te gebeuren, wordt van de leidinggevende en/of begeleidende medewerker verwacht dat deze de eigen leidinggevende hierover informeert en dat zij samen tot professionele en werkbare afspraken komen.
  4. In dergelijke gevallen dient ervoor gezorgd te worden dat de betreffende medewerker/cliënt emotioneel en qua ontwikkelingsgerichte mogelijkheden geen of zo weinig mogelijk schade ondervindt ten aanzien van eventuele acties hieromtrent.

Tips

  • Vermijd intimiteiten op het werk; houd privé en werk strikt gescheiden.
  • Wat vandaag gewenst is, is dat morgen misschien niet meer en wordt dan ineens als intimidatie ervaren.
  • Realiseer je dat als één van de partners de relatie verbreekt, de ‘gewenste’ intimiteiten kunnen omslaan in een slechte relatie, of zelfs in pesterijen, wraak, chantage, stalking en anderszins ongewenst gedrag en conflicten, die de werksfeer grondig verpesten en het bedrijfsbelang schaden.

Richtlijnen voor leidinggevend en begeleidend personeel
Ten aanzien van het observeren en zo nodig aanspreken van medewerkers/cliënten tijdens het werk:

  • Wees alert op (on)gewenste intimiteiten tussen medewerkers/cliënten tijdens het werk.
  • Spreek medewerkers die (te) intiem met elkaar omgaan aan ten aanzien van het gescheiden houden van werk en privé.
  • Wees alert op te uitdagend gedrag van medewerkers/cliënten en spreek hen zo nodig daarop aan.
  • Voorkom dat medewerkers/cliënten misschien (ongewenste) intimiteiten toestaan omdat ze denken dat zoiets normaal is, dat ze er daardoor ‘bijhoren’, of dat ze zich daarmee een gunst kunnen verwerven.
  • Wees alert op (on)gewenste intimiteiten bij/tussen extra kwetsbare medewerkers/cliënten.

Ten aanzien van de eigen rol als leidinggevende tijdens het werk:

  • Houd zowel fysiek als emotioneel passende afstand tot de medewerkers/cliënten.
  • Wees jezelf bewust van de afhankelijke positie van deze medewerkers/cliënten.
  • Laat je niet verleiden door affectief en/of uitdagend gedrag.
  • Maak zo nodig je grenzen duidelijk.
  • Geef zelf ook geen aanleiding, zodat bij de medewerker/cliënten ook geen bepaalde verwachtingen (kunnen) ontstaan.
  • Accepteer geen cadeautjes, geld of andere blijken van affectie van medewerkers/cliënten.
  • Als je meer voor een medewerker/cliënt voelt dan wenselijk is voor jouw professionele opstelling, meld dit dan aan je leidinggevende en probeer samen tot een oplossing te komen.