Laatst aangepast op 13 juli 2023 door Daan Mantel

Ongewenst gedrag (discriminatie, agressie, seksuele intimidatie, pesterijen)

Ongewenst gedrag (onheuse bejegening) is onderdeel van de ‘Gedragscode DZB Leiden’. Het is  een onderwerp dat belangrijk genoeg is om er periodiek aandacht aan te geven in het werkoverleg. Om leidinggevenden daarbij te ondersteunen zijn ‘Themabladen werkoverleg’ en bijbehorende PowerPoints beschikbaar, op het handboek: Organisatie en Bedrijfsprocessen/ werkoverleggen/ themabladen werkoverleg.

Bij ongewenst gedrag kan gedacht worden aan:

Agressief gedrag
Iemand begint te vloeken en te schelden. Gaat slaan en schoppen of met spullen gooien. Dat is agressief gedrag!

Discriminatie
“Hé zwarte”, roepen tegen iemand met een donkere huid, of een Marokkaanse vrouw Fatima noemen, terwijl je helemaal niet weet of zij ook zo heet. Dat is discriminatie.

Mensen met een handicap kunnen met hun handicap gediscrimineerd worden. Bijvoorbeeld tegen iemand die niet goed kan lopen “manke” zeggen. Discrimineren kan ook gaan over seksuele voorkeur. Als bijvoorbeeld een man van een man houdt en je roept “poot”, dan discrimineer je.

Discriminatie kan ook over geloof gaan. Bijvoorbeeld een katholiek gelovig persoon “paap” noemen.

Dit zijn allemaal voorbeelden van discriminatie!

Pesterij
Als je klein bent en ze roepen: “hé kleine”, of als je groot bent en ze roepen: “hé lange”. Er kan ook “dove” gezegd worden, als je niet zo goed kan horen. Het is ook pesten als iemand vervelende dingen met je uithaalt. Bijvoorbeeld als je even van je werkplek af gaat en een collega gauw je stoel ergens anders neer gaat zetten. Of stiekem zout in je koffie gooit. Of je mag nooit meedoen met een gesprek of niet aan de lunchtafel met je collega’s mee-eten.

Dit zijn allemaal voorbeelden van pesten!

Seksuele intimidatie
Als een collega tegen een vrouw steeds maar weer zegt dat ze er lekker uit ziet, of dat ze spannende kleren aanheeft. Misschien zit die collega steeds naar je te staren of zit aan je of maakt dubbelzinnige opmerkingen en vertelt schuine moppen aan je. Ook kan het zijn, dat hij vraagt of je met hem naar bed wil.

Al deze voorbeelden noemen we seksuele intimidatie 

Niet alleen vrouwen kunnen slachtoffer zijn van seksuele intimidatie. Ook mannen kunnen daar slachtoffer van zijn. Alles wat hierboven staat, kan ook anders worden genoemd.

Dat andere woord is ongewenst gedrag.

Als het je overkomt, is het heel moeilijk om rechtstreeks tegen je collega te zeggen dat je van bepaald gedrag niet gediend bent. Niet van pesten, niet van agressief gedrag, niet van discriminatie en niet van seksuele intimidatie.

Het is lastig om er over te praten. Toch moet je er wel iets mee doen. Het is niet gezond voor je om ermee rond te blijven lopen en het verpest het plezier in je werk.

Misschien denk je bij de voorbeelden die genoemd zijn. “Is dat nou zo erg. Ik zou daar geen last van hebben.” Niet elk voorbeeld dat genoemd is, hoeft voor jou ongewenst gedrag te zijn.

Alleen als jij het als zodanig ervaart, dan moet je er wat mee doen!

Ook de andere partij kan denken. “Dat je dat nou zo erg vindt.” Of het misschien ook anders bedoeld hebben. Ook dat is niet interessant. Het gaat er om of jij het als ongewenst gedrag ervaart.

Maar wat moet je er dan mee doen? Er over praten! Als je niet durft te praten met degene waar je last van hebt, ga dan naar je leidinggevende, je personeelsconsulent of één van de vertrouwenspersonen.

Wat doet een vertrouwenspersoon?
Allereerst luistert de vertrouwenspersoon rustig naar je verhaal. Je kan ook alles aan de vertrouwenspersoon vertellen. Niemand komt te weten, wat jij met de vertrouwenspersoon bespreekt. Dat is namelijk geheim. De vertrouwenspersoon gaat dan bespreken wat er aan jouw probleem gedaan kan worden. Misschien kan je het nog uitpraten met je collega, de vertrouwenspersoon kan je daarbij helpen of misschien is er iemand anders die met jou en met degene van wie je last hebt kan praten.

Het kan ook gebeuren dat praten alleen niet helpt. Als dat echt zo is, dan kan de vertrouwenspersoon je ook helpen met andere oplossingen, bijvoorbeeld met het indienen van een klacht bij de klachtencommissie.

Zie ook de pagina: Meldpunt

Wat gebeurt er wanneer je een officiële klacht indient?
De klacht moet schriftelijk worden ingediend. Dan neemt de klachtencommissie de klacht in behandeling en brengt zo snel mogelijk advies uit aan de directeur. De directeur neemt aan de hand van het advies van de commissie passende maatregelen.