Tips bij het opstellen van een Plan van aanpak

De nummers corresponderen met de indeling van de formulieren van het UWV


Lees de probleemanalyse goed door en gebruik daarnaast reeds bekende informatie en aanvullende informatie die in het plan van aanpakgesprek naar voren komt.

Let op! Gebruik geen medische termen. Geen kwalen, ziektes e.d., maar ook geen psycholoog, fysiotherapeut e.d. Dit stukje mag alleen vastgelegd worden door de bedrijfsarts.

2.1 DZB Leiden (bij ambtelijk ook Gemeente Leiden noemen)

2.2 Naam leidinggevende

3.1 Naam van bedrijfsarts die de probleemanalyse op heeft gesteld

4.1 Functie wordt gevuld. Let op dat hier niet staat ‘functie onbekend’, dan handmatig aanpassen

4.2 Geef aan dat betrokkene werkzaam is binnen de SW (als dit het geval is). Geef aan welke werkzaamheden het betreft, maar bijvoorbeeld ook of zitten en staan afgewisseld kan worden, er op eigen tempo gewerkt kan worden e.d. Als er voorafgaand aan het verzuim al zaken aangepast waren in de werkzaamheden, kun je dit hier ook benoemen.

5.1 Geef antwoord op alle drie de vragen, dus wat vindt de werknemer van de functie? Wat van de arbeidsmogelijkheden? Kan hij/ zij bijvoorbeeld starten of zijn er nog geen mogelijkheden en wat vindt betrokkene van de arbeidsverhoudingen (collega’s en leidinggevende)?

5.2 Wat vind je als leidinggevende van de medewerker (bijv. betrokken of gemotiveerd of misschien een wat lage verzuimdrempel), vind je de functie passend voor betrokkene? En wat vind je van de arbeidsmogelijkheden? Meestal wordt hier aangegeven dat we het advies van de bedrijfsarts volgen t.a.v. de arbeidsmogelijkheden.

6.1 Kijk wat de bedrijfsarts als einddoel heeft aangegeven. Dit volgen we eigenlijk altijd. Vaak is dit werkhervatting in eigen functie. Andere einddoelen kunnen mogelijk als belemmerend voor de re-integratie gezien worden door het UWV.

7.1 Wat kun je onder de verschillende koppen kwijt van vraag 7.1?


Arbeidsinhoud:

– Als taken bijvoorbeeld moeilijk zijn of (tijdelijk) niet haalbaar, dan kunnen deze aangepast worden of bepaalde taken kunnen bijvoorbeeld (gedeeltelijk) vervallen. Bijvoorbeeld iemand die eigenlijk alleen nog maar deurklinken schoon kan maken. Dat vermeld je hier.
– Als Job coaching ingeschakeld wordt (kijken waar iemand tegenaan loopt in zijn werk en handvatten geven)
– Trainingen om dingen aan te leren (bijv. bij de Catering of de Schoonmaak)
– Zoeken naar een beter passende werkplek of functie omdat het oorspronkelijke werk niet haalbaar meer is. Bijvoorbeeld als iemand van de afdeling Schoonmaak naar Secrid gaat.
– Inzetten van hulpmiddelen (aanpassing aan machine/ karretje e.d.) of hulp van collega’s bij tillen bijvoorbeeld.
– Het tempo of de duur van het werk wordt aangepast. Dus hier de uren, maar dit komt vaak ook wel bij Sociaal-medisch als samenvatting over de afgelopen periode.

Arbeidsomstandigheden:

– Werkruimte (lawaai, licht, ventilatie). Bijvoorbeeld aangeven dat iemand werkzaam is op een prikkelluwe werkplek of daar (tijdelijk) heen gaat.
– Thuiswerken (als betrokkene nog niet op het werk aanwezig kan/ mag zijn)
– Beschermmiddelen en hulpmiddelen (stoel, hoog/ laagtafel of werkschoenen, computerbril e.d.)
– Werkplekonderzoek kun je hier noemen als dit ingezet wordt.
– Maar ook structureel aanpassen van de werktijden of geen onregelmatige werktijden meer (bijv. bij Fietsenstallingen).
– Directe hulp/ assistentie bij nare voorvallen e.d. (voorbeeld portofoons Fietsenstallingen)

Arbeidsvoorwaarden:

– Als regelmatig werkoverleg gewenst is en dit wordt opgestart/ ingezet
– Instemmen Zorgverlof (bij problemen thuis/ kinderen e.d.)
– Bemiddelen bij kinderopvang (als dit ook van invloed is op het verzuim)
– Flexibiliseren van de werktijden (later beginnen, in de middag werken e.d.)

Arbeidsverhoudingen:

– Als aangegeven wordt dat iemand onvoldoende steun ervaart van collega’s. Dit bijv. bespreekbaar maken en aangeven dat (en wanneer) er gesprekken plaats vinden
– Als er sprake is van een conflict met collega/ leidinggevende, dan hier aangeven wat gedaan wordt als oplossing (gesprekken bijvoorbeeld)
– Mediation
– Als bijv. sprake is van overplaatsing naar andere afdeling a.g.v. de arbeidsverhoudingen
– Duidelijk benoemen wat je als werknemer en werkgever doet!

Sociaal medische zaken:

– Betrokkene heeft behandeling, onderzoeken die plaats vinden en wijzigingen m.b.t. behandeling. Als iemand op de wachtlijst staat e.d. Niet de behandelaar bij naam noemen!
– Multidisciplinaire behandeling
– Trainingen
– Als een gedragsdeskundige wordt ingeschakeld bijv.
– Als iemand begeleiding heeft
– Inschakeling BMW kan hier vermeld worden of als iemand daar afspraken heeft
– SMT als dat gehouden is
– Bezoeken aan de bedrijfsarts. Beschrijf de beperkingen en het advies.
Ook wanneer de volgende afspraak gepland wordt/ is
– Als iemand thuishulp heeft
– Eventueel korte omschrijving qua uren, opbouw en volledige uitval, maar dit kan ook bij
arbeidsinhoud.

Overige activiteiten:

– Regelmatig (telefonisch) contact tussen leidinggevende en betrokkene (dit is wat anders dan werkoverleg).
– Doorverwijzing naar BMW (maar dit kan ook bij Sociaal medisch)
– Begeleiding (het contact hiermee of de afspraken die hiermee gemaakt zijn bijvoorbeeld)

8.1 Het plan van aanpak is eigenlijk (bijna) altijd op tijd en wordt vaak gekoppeld aan de datum van de probleemanalyse. Een geldige reden voor het te laat zijn, zou bijvoorbeeld opname zijn in een instelling. Vakantie is geen geldige reden voor het UWV!

Ondertekening allebei op dezelfde datum houden. Het gaat om de datum van het gesprek. Niet meerdere weken tussen de handtekeningen. Als iemand niet kan tekenen op het moment van opstellen of het gesprek is bijvoorbeeld telefonisch geweest, dan kan dit vermeld worden bij overige activiteiten. Het doornemen en tekenen van dit evaluatieformulier gebeurt op een later tijdstip.