Laatst aangepast op 4 februari 2021 door

Beoordelingsgesprekken

Reglement
Reglement: Beoordelingsgesprekken

Formulier
Beoordelingsformulier

Procedures:
Het formulier voor werknemers van WSW en de Stichting is te benaderen via Compas, via: Procesbeschrijving beoordelingsgesprek via Compas voor een procesbeschrijving

Ambtelijk personeel gebruikt de Performancemanagement Cyclus via Youforce: Procedure ambtelijk personeel

Beoordelingsgesprekken
Beoordelingsgesprekken zijn gesprekken waarbij leidinggevende en medewerker terugkijken op het functioneren van de medewerker in het recente verleden (maximaal tot het vorige beoordelingsgesprek). Deze gesprekken hebben tot doel de medewerker een formele beoordeling te geven, waar bij de verantwoordelijkheid bij de leidinggevende ligt. De leidinggevende beoordeelt en doet een voorstel voor een beheersbeslissing. B&W – of de dienstdirecteur – neemt formeel de beheersbeslissing. Een beheersbeslissing is een beslissing ten aanzien van aanstelling, promotie, enige andere vorm van beloning.

Hoe vaak?
Een medewerker die de functionele schaal nog niet heeft bereikt, wordt éénmaal per jaar beoordeeld. Voor het overige vindt een beoordeling alleen plaats met het oog op een te nemen beheersbeslissing.

Een beoordeling vindt in principe niet eerder dan drie maanden na het laatste functioneringsgesprek plaats.

Inhoud en invulling van het beoordelingsformulier
Een beoordelingsgesprek hangt nauw samen met een functioneringsgesprek. Functioneringsgesprekken leiden tot afspraken, die o.a. gaan over de taken. In elk volgend functioneringsgesprek bekijken leidinggevende en medewerker met elkaar hoe deze afspraken zijn nagekomen en welke nieuwe afspraken moeten worden gemaakt. Zo krijgen zij beiden een beeld van de kwaliteit van het functioneren van de medewerker. Dit beeld komt terug in het beoordelingsgesprek. Wanneer de functioneringsgesprekken op een goede manier zijn gehouden, zal de inhoud van de beoordeling voor de medewerker niet als een verrassing komen.

De leidinggevende beoordeelt de taken, de daarbij behorende vaardigheden en het gewenste gedrag. Daarnaast worden nog andere zaken beoordeeld (zie formulier). De leidinggevende bepaalt welke waardering hij/zij aan deze aspecten geeft.

De te kiezen waarderingsniveaus zijn:

  1. schoot duidelijk tekort
  2. voldeed niet geheel aan de eisen
  3. voldeed aan de eisen
  4. ging boven de eisen uit
  5. ging in opvallende mate boven de eisen uit

Informant
Het kan zijn dat een medewerker (een deel van) het werk verricht buiten het blikveld van de leidinggevende. Het is voor beide partijen dan moeilijk om duidelijke afspraken te maken. Wanneer dit het geval is, kan een collega (of bestuurder) geraadpleegd worden die wel direct met de medewerker te maken heeft. Een leidinggevende raadpleegt een informant pas nadat hij/zij de medewerker hiervan op de hoogte heeft gesteld. 

Afhandeling en gespreksverslag
De beoordeling wordt vastgelegd op het beoordelingsformulier. De leidinggevende tekent het formulier voor akkoord, de medewerker voor gezien. De medewerker mag opmerkingen toevoegen. Opmerkingen van de medewerker kunnen leiden tot nader onderzoek of niet vast stellen van het formulier.

De beoordeelde krijgt een exemplaar van het formulier. Het origineel wordt door de afdeling Mensontwikkeling opgeborgen in het personeelsdossier van de medewerker .

Bezwaar
De medewerker heeft het recht om binnen 6 weken na ontvangst van het formulier, bezwaar te maken. Indien de medewerker bedenkingen tegen de beoordeling van zijn/haar leidinggevende heeft, dient hij/zij dit eerst aan zijn/haar leidinggevende kenbaar te maken.